top of page

Annons

burlöv.jpg

Nöjdheten med service och bemötande ökar inom Burlövs särskilda boenden.

Förbättrade resultat i Socialstyrelsens brukarundersökning – En positiv utveckling för Burlövs kommun

Förflyttningen går i rätt riktning, och förvaltningsledningen menar att det är ett kvitto på det långsiktiga förbättringsarbete som pågår inom vård och omsorg på kommunens särskilda boenden.

 

Generellt är nöjdheten nu över medel i Sverige. Burlövs kommun och verksamhetsområde Myndighet, stöd och omsorg gläds åt årets resultat i Socialstyrelsens brukarundersökning för 2025 och kommer nu analysera och identifiera nya aktiviteter för ökad nöjdhet.

Förbättringar sedan 2023

Socialstyrelsen presenterade förra veckan resultatet. Inom flera områden syns en stadig förbättring från 2023, måltiderna är trevligare, fler anser att personalen har tillräckligt med tid. Generellt syns också förbättring i bemötandet mot våra brukare.

- Vi ser mycket positivt på de förbättrade resultaten och vi är på god väg, men vi nöjer oss inte ännu. Vi vill ha ännu fler nöjda brukare.

Det menar verksamhetsområdeschef Alisa Burek, som har tagit del av resultatet från Socialstyrelsens enkät om äldreomsorgen på boenden. Tillsammans med sina enhetschefer har hon väntat på resultatet.

- Att vi nu ligger i nivå med de nationella medelvärdena inom flera områden gläder oss särskilt, säger Alisa. Vi har många engagerade medarbetare att tacka för förtjänstfulla insatser.

- Vi har arbetat målmetet och långsiktigt med att förbättra service och bemötande inom särskilt boende för kommunens äldre. Det är glädjande att vi i det övergripande omdömet nu ligger över snittet i Sverige.

Prioriterade områden

Inom flera prioriterade områden, som arbetats fram inom förvaltningen just för att öka nöjdheten, syns tydliga förbättringar. Ett av de områdena är måltidssituationen, som får högre betyg än tidigare. De svarande tycker att maten blivit bättre men den största förändringen, ser vi på frågan om måltiderna skattas som en trevlig stund på dagen. Där noteras en ökning där nu 78% jämfört med 68% (2024) tycker att måltiderna alltid eller oftast är trevliga.

- Här tackar vi återigen våra medarbetare och chefer som arbetar dagligen med våra brukare och som gör ett mycket viktigt jobb och ser till att måltiderna ska bli just trevliga och uppfattas positiva, menar Alisa.

En stor del anhöriga är med och svarar på enkäten, i över 80% av fallen. Vi har också ansträngt oss för att förbättra samarbetet med just anhöriga. Detta samarbete avser vi att fortsätta utveckla.

Analys och fortsatt arbete

För Alisa Burek och hennes enhetschefer inleds nu ett mer djuplodande analysarbete och för att på nytt prioritera områden där vi kan förbättra oss. Samtidigt fortsätter de att göra egna undersökningar bland brukarna för att följa upp arbetet.

Härjedalen.jpg

Annonser

Osby.png

Näringsliv och Jobb

283 80 Osby

Besöksadress: Västra Storgatan 35

Telefon: 0479-52 80 00

kommun@osby.se

www.osby.se​

-Mer än 500 aktiva småföretag på drygt 13 000 invånare gör Osby till en av landets mest företagstäta kommuner

​​​

 

Gislegatan 1

332 33 Gislaved

Besöksadress: Gislegatan 5

Telefon: 0371-819 00

gislaveds.gymnasium@edu.gislaved.se

www.gisgym.gislaved.se

-Välkommen till Gislaveds gymnasium där framtidens möjligheter tar sin början!​​

gislaved.jpg
knut hahn.jpg

Blasius Königsgatan 27

372 35 Ronneby

​Telefon: 0457-61 89 60

knuthan@edu.ronneby.se

www.ronneby.se

-Vi är ens skola som val att satsa på att utveckla våra utbildningar genom att ha certifierade Teknikcollegeprogram, ETG-partnerskap på El- och energiprogrammet samt en certifierad EU-ambassadörsskola.

Program: Barn- och fritidsprogrammet, bygg- och anläggningsprogrammet, ekonomiprogrammet, el- och energiprogrammet, estetiska programmet, flygteknikutbildningen, försäljnings- och serviceprogrammet, industritekniska programmet, introduktionsprogrammen, naturvetenskapsprogrammet, samhällsvetensskapsprogrammet, tekniska programmet

​​​

KONTAKT

Box 2596, 116 74 Stockholm

Tack för ditt meddelande!

bottom of page